JACOBIN Nr.03 over VRIJHEID is uit

Met daarin onder meer:

Savriël Dilling over marktsocialisme

Janneke Stegeman over bevrijdingstheologie

Naomi Appelman en Jef Ausloos over de Palestina-uitzondering

Teun Dominicus interviewt de directeur van Bits of Freedom

Esmée van den Wildenberg over seksueel consent

Oscar Talbot over gevangenissen en abolitionisme

Helmer Stoel over hobby’s

En nog vele andere stukken over de bevrijding in Europa, de Bandungconferentie, de PKK, fascistische vrijheid, Isaiah Berlin, vrijheid van meningsuiting, festivals en dierenbevrijding.

Afgelopen maand stond Mo Chara, lid van de Ierse rapgroep Kneecap, terecht op beschuldiging van terrorisme. In plaats van de muzikant als voorbeeld te stellen, legde het fiasco het il­li­be­ra­le karakter van de Britse politieke klasse bloot.

Yanis Varoufakis over de nalatenschap van het Oxi-referendum in Griekenland

Deze maand, tien jaar geleden stemden de grieken massaal ‘όχι’ (‘ochi’ of ‘nee’) in een referendum over het bezuinigingsprogramma van de EU. Voormalig minister van Financiën van Griekenland, Yanis Varoufakis, praat met Jacobin over hoe dat ging en over het verraad dat volgde.

Georg Forster of de verbazingwekkende revolutie van de Bildung

Geen betere dag dan Quatorze Juillet om de geschiedenis tegen de haren in te strijken en de goeddeels vergeten Duitse Jacobijn Georg Forster (1754-1794) en zijn geestverwanten in ere te herstellen. Voor Forster was 1789 ‘de meest verbazingwekkende revolutie van de Bildung’. Echter, voor Forster was de revolutie van 1789 nog verre van voltooid, zo toont Joris Verheijen.

De fatale fouten van toekomstloos links

De opkomst van doemdenkers, preppers en antinatalisten bij links is meer dan een vorm van rebellie: het laat de ineenstorting zien van het geloof in morgen. Maar een linkse beweging die roept dat er ‘geen toekomst’ is, is niet alleen gedemoraliseerd – ze is ook misantropisch, niet serieus te nemen en gedoemd te mislukken.

Djakarta 1946: een menselijke blik op de revolusi

Met Djakarta 1946 (Indonesische titel: Perang Kota – ‘stad in oorlog’) regisseerde de vrouwelijke Indonesische filmmaker Mouly Surya een opvallende film over antikoloniaal verzet. Door de menselijke kant van de strijd te laten zien, zet ze zich af tegen koloniale perspectieven op de dekolonisatieoorlog. Ook geeft ze een inkijk in de complexe raciale en klassenhiërarchie van het koloniale systeem.